Kunovice: Ministr Mládek chce jednat s majiteli Aircraft Industries

Po středečním (14. 9. 2016) vyhlášení neomezené stávkové pohotovosti v kunovické společnosti  Aircraft Industries se situace dále vyvíjí.

Předseda ZO OS KOVO Let a.s. Kunovice Josefem Mikula nám sdělil, že firma zatím reagovala tak, že její ředitelka svolala ještě v den vyhlášení stávkové pohotovosti mítink přítomných zaměstnanců. Podle J. Mikuly tvrdila, že majitelé nemají zájem výrobu přesunout. Stávková pohotovost však trvá a odbory budou chtít po majitelích písemnou záruku, že výroba letadel v Kunovicích bude zachována. Hrozba přesunu výroby letadel do Ruska byla jednou z hlavních příčin vyhlášení stávkové pohotovosti. To však není jediný důvod, odbory firmě vytýkají například nedostatečné plnění závazků vůči zaměstnancům. (Celé zdůvodnění a další detaily naleznete v jiném článku, umístěném na webu OS KOVO zde: 

Firma mezitím vydala prohlášení pro média, ve kterém mj. tvrdí, že modernizovaný dopravní letoun L-410 NG se bude i nadále vyrábět v Kunovicích na Uherskohradišťsku. V Jekatěrinburgu, v oblasti nazývané Titanová dolina, budou letadla z Kunovic montovat. „My vyrobíme letadlové celky, dodáme je ruské společnosti, ta je sestaví a bude je prodávat jako v Rusku vyrobené letouny,“ popsala ředitelka podniku Ilona Plšková. I proto už v Kunovicích vzniká seznam lidí, kteří by v Rusku chtěli pracovat. Plšková to vysvětluje tím, že na stroj vyrobený v Rusku dostanou vlastníci státní dotaci. Navíc by mělo jít jen o letouny, které si žádají ruští zákazníci - ty ostatní by se měly dál celé vyrábět v Kunovicích. Jenže ruský trh je pro Kunovice klíčový. Odboráři varují, že od montáže ke kompletní výrobě není daleko. Ztráta výroby by byla bolestivá nejen kvůli desítkám milionů, kterými stát během šesti let přispěl mj. na vývoj výkonnějšího, rychlejšího, bezpečnějšího stroje s delším doletem. Vývoj nového L-410 NG je prakticky na konci, zbývá dokončení náročné certifikace.           

Jan Mládek oslovil ministra Ruské federace

"Situaci v Aircraft Industries sleduji se znepokojením již delší dobu. Společnost čelí značné zadluženosti a zdá se, že bez podpory ruského vlastníka, společnosti UGMK, je její budoucnost nejistá. Přitom jde o podnik, který disponuje unikátním know-how, technologickým zázemím a vysoce kvalifikovanými lidmi,“ komentoval vývoj v kunovickém podniku ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Obrátil se proto osobním dopisem na ministra průmyslu a obchodu Ruské federace Denise Manturova s žádostí o podporu. "Navrhl jsem uspořádat ještě tento měsíc v Praze setkání za účasti zástupců společností Aircraft Industries, UGMK a našeho i ruského ministerstva průmyslu a obchodu," dodal Jan Mládek. (ev + red)


Společnost Aircraft Industries obdržela v letech 2010 – 2015 podporu na čtyři projekty výzkumu a vývoje ze státního rozpočtu ČR v rámci programu TIP v celkové výši necelých 71 milionů korun. Ve třech případech byla hlavním příjemcem, v jednom případě šlo o projekt několika leteckých a vědeckovýzkumných společností. Další prostředky v objemu 65,8 milionu korun obdržela na čtyři projekty z Operačního programu podnikání a inovace.

Příjemce dotací ze strukturálních fondů musí dodržet princip udržitelnosti, musí po celou dobu realizace projektu a po dobu pěti let od data ukončení realizace projektu užívat majetek pořízený s účastí dotace k podporovaným činnostem. V programech, které podporují zavádění inovačního produktu do výroby, by přesunutí výroby mimo ČR znamenalo porušení pětileté udržitelnosti projektu u třech ze čtyř projektů podpořených ze strukturálních fondů EU. To by mělo za následek odebrání dotace ve výši cca 63,8 mil. Kč a další sankce ze strany Finančního úřadu.  


Odůvodnění  vyhlášení stávkové pohotovosti naleznete zde: 

Co k tomu natočila Česká televize, pořad Události, můžete zhlédnout na videu zde:  

Print Friendly and PDFTisk, PDF, odeslat e-mailem